Hur kommunicerar du digitalt med andra människor idag? Själv använder jag en mängd olika redskap och verktyg. Ibland känns det som att det är lite väl många att hålla reda på. Jag har på sista tiden börjat städa bland de appar och programvaror jag använder för att sköta min dagliga kommunikation med kunder, kollegor, vänner och familj.
Det är en djungel och salig röra att hålla reda på alla alternativ, deras för- och nackdelar och naturligtvis vem man kan kommunicera med genom vilket verktyg. De stora jättarna Microsoft, Google och Facebook, räknar med att du väljer deras verktyg eftersom du då “når de flesta” av dina kontakter. Likaså tycker förmodligen Kik och SnapChat att du skall välja just deras verktyg baserat på antalet användare som använder just deras program.
Det blir verkligen inte lättare av att de stora företagen köper upp andra företag som t ex Microsoft som äger Skype, Facebook som äger WhatsApp, osv.
I gräsrotskretsar lever även äldre verktyg som ICQ, IRC m fl vidare samtidigt som företagsvärlden börjat få upp ögonen för samarbetsverktyg eller “chattar” som Slack och Mattermost. Även verktyg som från början inte hade som syfte att tillhandahålla “chat”, som t ex Keybase, har nu valt att inkludera krypterad kommunikation mellan personer och i grupper.
Detta är inte en artikel om övervakning, GDPR eller personlig integritet och rätten till att inte bli avlyssnad. Men dessa ämnen spelar till viss del in i åtminstone mina val av kommunikationsverktyg. Att kunna kommunicera med människor i min omvärld är såklart också väldigt viktigt, det spelar föga roll att jag har den “säkraste” av alla appar om ingen annan jag kommunicerar med använder samma, eller en kompatibel, programvara. Helst skall vi kunna kommunicera med varandra oavsett om personerna använder Windows, Mac och/eller Linux eller som det brukar heta i den mobila världen, Android eller iPhone.
När jag började med datakommunikation någon gång runt 1983, som sedemera utvecklades till det vi idag kallar för Internet, så fanns det inte så många alternativ och kommunikationen var långsam. Idag kan man kopiera hela sin dators innehåll till en annan dator två tusen mil därifrån på relativt kort tid. Vi skickar mer information än någonsin, men vi kanske skulle fundera lite på hur vår information skickas och vem som kan komma över den?
Så vad är då mina personliga val och varför väljer jag dem?
Jag har mer eller mindre slutat att använda SMS, MMS och WhatsApp. Facebook Messenger är inte installerad på någon av mina enheter. I de fall jag får ett SMS till mobilen, eller någon skickar mig ett meddelande med WhatsApp så tar jag emot dem och svarar på dem på samma sätt, men det är inga verktyg jag väljer i första hand.
Som kommunikationsverktyg använder jag i första hand Signal eller Keybase. De är bra på olika saker och är olika mycket utvecklade; båda använder sig av krypterad kommunikation och båda är relativt lätta att använda, även om Keybase lämnar en del att önska för icke tekniska användare. Du kan även låta Signal hantera dina SMS och MMS i telefonen istället för telefonens standardapplikation.
För kommunikation i grupper och inom företaget väljer jag utan tvekan Mattermost. En applikation som utvecklas i rasande fart med en stabil samling utvecklare och företag bakom. Mattermost påminner i stora drag om Slack och är kompatibelt med bryggor, tillägg och integrationer som är skrivna för Slack. Vi har ersatt en hel del av vår interna e-postkommunikation på företaget med just Mattermost. Den här typen av verktyg anser jag inte lämpad för all typ av kommunikation inom företag, men som tur är finns det fler verktyg. Mattermost finns som webbapplikation, som mobilapp samt som skrivbordsapplikation för Windows, Mac och Linux. En stor fördel med Mattermost är att vi kan ha det på egna servrar i Sverige och/eller EU samt att produkten är så kallad “öppen källkod”, vilket är något vi alltid företspråkat på företaget.
Mängden programvaror som tillhandahåller “kommunikation” är häpnadsväckande och fler verkar dyka upp varje dag.
Ett av de kommunikationssätten jag inte pratat om är e-post, som i mitt fall lever kvar som en stor del av min dagliga kommunikation. E-post är fortfarande i särklass det kommunikationssätt som flest människor, myndigheter och företag använder sig av. Här finns det naturligtvis också många valmöjligheter både bland leverantörer och tjänster. Kan du skicka och ta emot krypterad e-post? Har din e-postleverantör en bra skräppostfiltrering? Lagras din e-post i Sverige och/eller EU, eller ligger den i “ett stort moln” någonstans i USA? Kan du få hjälp med det du behöver från din e-postleverantör som att sätta upp fungerande regler och automatisering för att göra din dag lättare? Och så vidare. I mitt fall så måste min e-post fungera från både Windows och Linux, samt min mobiltelefon och surfplatta. Jag måste även kunna använda en vanlig webbläsare för att använda min e-post och ändå få en snygg och smidig upplevelse.
Jag är bortskämd med att kunna använda en tjänst, Work2Go, från företaget jag arbetar på för e-post så jag vet exakt var och hur e-posten lagras. Alla har inte den valmöjligheten, men jag tycker gott man kan tänka ett varv extra kring hur ens personliga e-post och företagets e-post hanteras idag och imorgon. Inte minst med tanke på att GDPR kommer att förändra både vad vi får lagra av vår kommunikation, hur det lagras och hur länge det får lagras.
Lycka till med den digitala kommunikationen!