Hyresgästföreningen sviker sina medlemmar igen

“’Vårt förslag tryggar hyresrättens framtid’’
– Hyresgästföreningen och de kommunala bostadsföretagens organisation, SABO har kommit överens om ett förslag till hur regelverket kring allmännyttan och hyressättningen bör tillämpas i framtiden. – Vårt gemensamma förslag skapar stabila och långsiktiga lösningar för allmännyttan och hyressättningen i framtiden. Det är bra för både hyresgäster och hyresvärdar, säger Barbro Engman, förbundsordförande på Hyresgästföreningen.

En bra illusion går ut på att man lyckas avleda någons uppmärksamhet från något uppenbart, så att det uppenbara framstår som häpnadsväckande och på gränsen till det omöjliga. Så skulle man också kunna sammanfatta Hyresgästföreningens stöd till sina medlemmar. Allt oftare går man de privata hyresvärdarnas ärenden, allt oftare hamnar den lilla människan i kläm. Och vem är då denna lilla människa som hamnar i kläm? Jo, det är Hyresgästföreningens medlemmar. De som betalar medlemsavgifter för att Hyresgästföreningen skall representera dem och deras intressen i hyresfrågor.

Där vi bor, på Hjalmar Söderbergs Väg i Kristineberg på Kungsholmen i Stockholm, så uppstod det en “olösbar” situation under hyresförhandlingarna 2007 mellan Hyresgästföreningen och hyresvärden, Arbetarebostadsfonden. Förhandlingarna strandade och ärendet skulle tas upp i hyresnämnden. Två år senare (!) så har hyresnämnden givit sitt utlåtande, vilket i praktiken innebär en retroaktiv (!) hyreshöjningen med ett snitt på 12% från april 2007. Arbetarebostadsfondens största argument är höjda kostnader för underhåll. Uppenbarligen valde hyresnämnden att gå på värdens linje. Hyresgästföreningen verkar inte vara särskilt intresserade av att göra någonting alls. Fastigheterna som hyreshöjningen gäller är i så dåligt skick att man undrar hur någon som borde ha detta som sitt yrke och därmed vara bra på det kan undgå att se bristerna.

  • ventilationen är så undermålig att hyresvärden själv rekommenderar att fläktar i badrum står på dygnet runt. Självklart bekostar hyresgästen kostnaden för elektriciteten
  • det går inte att få tillgång till modern kabel-TV och/eller bredband eftersom nätet i fastigheterna är ett s k “kaskadnät” från tiden då det levererades av Stjärn-TV. Således måste alla hyresgäster själva bekosta bredband. Vill man också ha någon form av modern TV-mottagning så får man bekosta marksänd digital-TV (t ex via Boxer) själv eftersom ComHem inte kan leverera alla sina tjänster i detta nät pga nätets ålder
  • fönster läcker som såll; träkarmar och lister är ruttna efter minst 10 år utan något underhåll
  • när temperaturen går ned under fem (5) plusgrader så är det fysiskt omöjligt att få det varmare än 15 grader i några av sovrummen. Detta har påpekats både till Hyresgästföreningen och Arbetarebostadsfonden i 10 års tid utan någon som helst kommentar eller åtgärd
  • hissar står stilla 10-20 ggr per år; detta har pågått i 10 år, trots att man säger sig ha åtgärdat problemet så uppstår det om och om igen
  • trapphus, källare och tvättstuga är alltid smutsiga; inför hyresnämndens inspektion målade Arbetarebostadsfonden om golven i källaren – tydligen så lyckades den finten bra
  • lägenheterna är generellt sett slitna
  • det har varit problem med kvaliteten på vattnet, både det varma (temperatur) och kalla under 10 års tid

Att Arbetarebostadsfonden höjer hyrorna i olika områden för att bekosta uppköp av nytt bestånd i andra områden är sedan länge något alla vet om; man höjer alltså inte hyrorna för att höja standarden på respektive bestånd.

Uppenbarligen spelar det ingen som helst roll. Man får bete sig precis hur svinigt som helst mot sina hyresgäster. Ett stort tack till Hyresgästföreningens representanter, ni har verkligen visat att ni tar uppdraget på fullaste allvar, och bryr er om era egna löner och samarbetet med hyresvärden. För det var väl det som var uppdraget.. ?

Länge leve hyresrätten!
Länge leve Hyresgästföreningen!
Länge leve hyresnämnden!
Länge leve Arbetarebostadsfonden!

Leave a Comment

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.